Jimmy Uller och Marie Bengts. Foto: Lasse Hejdenberg/Peter Knutson
Författaren Marie Bengts, 53 år, bor i Stockholm. Hon har tidigare arbetat bland annat som journalist och debuterade 2016 med pusseldeckaren En sax i hjärtat. Sedan dess har det kommit ytterligare två böcker i serien. Marie Bengts berättade om sin hörselnedsättning i Auris nr 5/2017.
Innan pandemin satte stopp hann hon gästa Hörselskadades förening i Stockholm där medlemmarna fick veta hur hon lägger upp deckarhistorierna. Nu belönas hon alltså med Jan-Peter Strömgrens kulturpris och motiveringen lyder:
Författaren Marie Bengts tar oss med in i en litterär värld av listiga ledtrådar, finurliga felspår och sinnrika mysterier.
En värld där saker och ting inte alltid är vad de först synes vara och där motivet sakta tar form, pusselbit för pusselbit.
Men i hennes liv som hörselskadad möter vi inga gåtor, undflyende svar eller dolda hörapparater.
Bara hörselsmart öppenhet. I verkliga livet är denna deckardrottning en förebild som visar vägen till lösningen.
Vad känner du när du läser motiveringen?
– Jag blir oerhört glad och rörd, samtidigt som det är ett rejält lyft för självkänslan. Författaryrket är väldigt ensamt, på gott och ont – det är lätt att drabbas av självtvivel och en känsla av obetydlighet. Denna bekräftelse på att ”jag gör någonting rätt” betyder därför mycket för mig.
Delas ut för andra gången
Jan-Peter Strömgren var HRF:s förbundsordförande 2000–2016. Kulturfonden instiftades av HRF i samband med hans avgång som ett tack för hans insatser. Varje år delas stipendium på
20 000 kronor ut till en eller flera hörselskadade som individuellt eller i grupp gjort en inspirerande insats inom kulturområdet.
Vad har du på gång framöver? När blir nästa boksläpp?
– Jag arbetar för fulla muggar med manus till den fjärde pusseldeckaren i Hannah Lönn-serien. Den utspelar sig våren 1958 på ett skånskt slott, en internatskola för unga kvinnor som går hushållsutbildning för att bli ideala makor och mödrar. Hushållsskolor var en väldigt vanlig företeelse under denna period, nästan lika vanligt som att unga män gjorde värnplikt/lumpen.
– Men det kommer att dröja ett tag till innan den boken blir klar. Nästa boksläpp, om man ska kalla det så, blir dock redan i höst. I november kommer nämligen tredje boken Inferno i snö på pocket.
Författarlivet är närmast idealiskt då det gäller hörselnedsättningen.
Finns det något som du skulle vilja göra mer hörselsmart i ditt författarliv?
– Jag kan faktiskt inte komma på något. Författarlivet är närmast idealiskt då det gäller hörselnedsättningen, jag är inte beroende av det sinnet när jag skapar och skriver mina mordgåtor. Jag utsätts inte heller för ständiga ljudintryck och är därför inte heller så ”trött i huvudet” efter en arbetsdag.
Allt fler lyssnar idag på ljudböcker, kan du påverka inläsandet av dina böcker för bästa hörbara resultat?
– Själv kan jag grund av hörselnedsättningen inte lyssna på ljudböcker. Jag litar fullständigt på förlagets och inläsarens, i det här fallet skådespelaren Angela Kovács, erfarenhet och kompetens. Jag tycker det är svårt (om än roligt!) att högläsa kapitel ur mina egna böcker för åhörare på till exempel bibliotek. Tänk då att ge liv åt text i en hel bok som någon annan har skrivit – det är imponerande!
Den andra pristagaren är musikern och skådespelaren Jimmy Uller, 71 år, Åtvidaberg, vars innehållsrika liv Auris skrev om i nummer 1/2022.
Motiveringen:
Skådespelaren och musikern Jimmy Uller är en gränslös kulturresenär.
En orädd upptäcktsresande mellan filmens, teaterns och rockens kontinenter, med nyfikenhet som både drivkraft och kompass.
Han är bluesmusikern som spelar revy.
Skådespelaren som gör stand-up comedy.
Stuntmannen med hörapparater.
Jimmy Uller låter sig inte fångas i ett fack, varken som kulturarbetare eller hörselskadad.
Han är ständigt på väg – mot nästa utmaning, mot nästa dröm.
Till tonerna av sin tinnitus.
Vad känner du när du läser motiveringen?
– Den är fyndigt formulerad och jag blir stolt, glad, överraskad och mycket hedrad när jag läser den.
Vad har du på gång framöver?
– Det blir många konserter framöver med lite olika band i Skandinavien. Jag medverkar i en tysk tv-serie samt i en svensk film om våld i nära relationer. Jag är också med i två informationsfilmer till en kommun och ett bostadsbolag. De kommer att visas i reklampauserna på tv.
Publikens beteende påverkar ljudmiljön mer än man tror.
Hur kan din bransch vara hörselsmart?
– På många sätt! Att visa text ovanför scenen som det görs på operaföreställningar är bra. Jag tycker att man ska använda alla hjälpmedel som finns, som teleslinga och textdisplayer. Att filmer har text, även reklamfilmer. Att skådespelarna använder kroppsspråk och talar tydligt är också viktigt. Att använda mikrofoner på rätt sätt, ha bra scenbelysning och ta bort störande kringljud har stor betydelse.
– Publikens beteende påverkar ljudmiljön mer än man tror. Att respektera fotoförbud och komma i tid till föreställningen och självklart att ha mobilen på ljudlöst – eller allra helst stänga av den helt under föreställningen – är hörselsmarta saker som publiken kan göra. När det gäller fotoförbud så tänker jag närmast på teatern, inte rockkonserter.