En del av Hörselskadades Riksförbund

Reportage Nummer 5 • 2019

"Våga tro på att barnen kan"

Sista veckan i juni arrangerade HRF ett sommarläger för att ge hörselskadade barn tillgänglig sim­undervisning. Lägret arrangerades i samarbete med Simlabbet i Umeå.

Fanny Lindblom instruerar med tecken.

Anna-Karin Waenerlund är projektledare för Simlabbet.
– Det var väldigt roligt att träffa nya familjer och att jobba intensivt med fem lektioner på en vecka, säger hon.
– Det var en speciell känsla att se vilka framsteg barn kan göra på så kort tid och när de helt plötsligt klarar saker som de inte klarat förut. Det händer så mycket. Självförtroendet ökar och man märker deras glädje av att känna sig trygga i vattnet.
Totalt deltog elva barn i åldrarna 3–12 år. Det var såväl barn med hörselimplantat som med hörapparater samt deras syskon och barn till döva föräldrar.
Anna-Karin och ytterligare en sim­lärare med kunskap i teckenspråk deltog och lektionerna hölls i inomhusbadet Navet med en vattentemperaturen på 34 grader.
Anna-Karin tycker inte att det är svårare att lära ut simning till hörselskadade barn än till hörande.
– Man måste bara ha med sig hörselperspektivet, att man inte kan prata och babbla på. Och våga tro på att barnen kan.
– Det finns många rädslor kopplade till vatten. Det hetaste tipset är börja med vattenvana. Simtagen kan komma senare.

Anna-Karin Waenerlund förklarar övningen med hjälp av Simlabbets bildstöd.

Simlabbet har också tagit fram en serie bilder med de vanligaste övningsmomenten.
– Dessa använde vi vid genomgångarna inför varje lektion. Vi håller på att sätta ihop bilderna till ett material som simlärare ska kunna använda vid undervisning av barn som behöver särskilt stöd. Det blir en bok som ska tryckas i höst, säger Anna-Karin Waenerlund.
– I nybörjarkursen brukar de bland annat få bubbla med näsan och munnen, doppa öronen och doppa hela huvudet under vattnet. Det ger ofta resultat och är bland det viktigaste man kan lära sig.
Förutom simning innehöll veckan även lekar och andra aktiviteter.

Fyra tips för simträning

  1. Börja med grunderna: Träna först vattenvana, att doppa öron, näsa, ögon och huvud. Skapa trygghet i att grunderna sitter.
  2. Kontinuitet: Barnens framsteg bygger mycket på att de kontinuerligt får träna, gå till badhus/simhall varje vecka. Ett sätt är att barnet får börja på simskola.
  3. Information och anpassning: Berätta för simlärarna om ditt barns behov, att barnet behöver ögonkontakt och ett tydligt kroppsspråk, tveka inte att beställa tolk till ditt barn. Bildstöd kan också vara ett sätt för barn att lättare förstå lektionen.
  4. Ha roligt: Lekar främjar lärandet och viljan att lära mer.

Lägret avslutades med fika och middag som arrangerades av HRF och Unga Hörselskadade, UH. Hanna Bergström, organisationssamordnare på UH, föreläste för föräldrarna om sin livsresa som hörselskadad och svarade även på frågor om bland annat skolval, att lära sig engelska och vilken betydelse det har att lära sig teckenspråk.
Även Carina Albertsson, föräldrarepresentant i HRF:s förbundsstyrelse, höll en föreläsning och därefter följde diskussion.
– Fokus var på att våga utmana och göra saker man drömmer om utan att hindras av egna rädslor. Att inte låta funktionsnedsättningen stoppa en från att ens våga prova, säger Carina Albertsson.
– Jag förstod att flera föräldrar berördes av insikten att barnen bör få möjlighet att själva välja språk i framtiden.
– Min och Hannas linje var klar, man låter barn få både talat språk och teckenspråk. När barnet växer upp ska det ha rätten att själv kunna välja vilken kommunikation som fungerar bäst i olika situationer.

Text: Stefan Andersson Foto: Malin Grönborg