En del av Hörselskadades Riksförbund

Kultur Nummer 6 • 2018

Smarta glasögon ger text

National Theatre i London har lanserat en ny metod för textad teater. Besökare kan se texten direkt i så kallade smarta glasögon som de kan låna på teatern.

Användaren kan med en fjärrkontroll själv välja textens storlek, färg och placering.

Att texten visas i glasögonen innebär att man inte behöver titta på en textskärm, eller på sin smartphone. Dessutom följer texten med när man vrider på huvudet.

Glasögonen har en fjärrkontroll där det går att välja färg, textstorlek samt var på glasögonlinsen texten ska komma upp.

– Projektet har tagit fyra år att genomföra, säger Jonathan Suffolk, teknisk direktör på National Theatre, den brittiska national­teatern.

Skådespelarnas röster följs med hjälp av taligenkänningsteknik för att avgöra var i manuset pjäsen befinner sig och texten sänds via wi-fi till glasögonlinsen. Systemet är kopplat till produktionens ljud- och ljuseffekter och dessa fungerar som tidskoder för att texten ska sändas ut vid rätt tidpunkt.

Textningen följer manus, som finns inlagt i förväg. Om en skådespelare skulle hoppa över ett stycke, eller ta längre tid på sig än planerat, så klarar textningen att följa med eftersom den är länkad till ljud- och ljuseffekterna. Det är däremot inte någon tal till text-teknik, så eventuella improvisationer textas inte.

– Vi har försökt utveckla teknik som kan användas relativt enkelt för alla typer av produktioner på teatrar i Storbritannien, säger Jonathan Suffolk.

För närvarande har teatern 90 par glasögon som finns tillgängliga på teatern i London under föreställningar av War Horse och Hadestown.

Under 2019 kommer systemet att testas på fler teatrar i Storbritannien under National Theatres turnerade uppsättning av Macbeth.

Glasögonen är designade så att de även ska kunna användas utanpå vanliga glasögon. Mjukvaran har utvecklats genom ett samarbete mellan National Theatre, it-företaget Accenture och experter på tal, språk och textning under ledning av Andrew Lambourne, professor vid Leeds Beckett University.

Text: Stefan Andersson Foto: James Bellorini, Design Alex Bell