
Nya rutiner vid patientbesök har bidragit till kortare väntetid.
– Det känns jättebra att vi även har möjlighet att stötta andra regioner. Nu kan patienter i framför allt närliggande län söka sig till oss och därmed få hjälp snabbare, säger Ulrica Karlsson, avdelningschef för hörselvården i Blekinge.
Hon säger att de minskade väntetiderna är resultatet av ett strategiskt och systematiskt arbete där man bland annat ändrat arbetssätt samt att hörselvården lyckats rekrytera medarbetare och inte längre har några vakanser.
Vad är det rent konkret som ni har gjort?
– Vi har satsat mycket på att lita på våra patienter. Vi sätter inte automatiskt upp återbesökstider när utprovningen är klar om patienten inte har behov av det samtidigt som vi ser till att alla vet vart de ska vända sig om de behöver hjälp. Syftet är att patienten ska bli nöjd efter så få besök som möjligt, säger Ulrica Karlsson.
– De som sköter administrationen håller noggrann koll på schemat och när det blir återbudstider läggs de upp på 1177 och då är det först till kvarn som gäller.
– Eftersom vi haft brist på tider till audionom försöker vi sortera ut dem som kan träffa en hörselingenjör. Och om det till exempel är en patient som kommer på en akuttid och har en hörapparat som är på väg att bli utsliten och det kommer att behövas en ny avgjutning så gör vi den på en gång. Vi försöker utnyttja alla besök så effektivt som möjligt och förbereda det som går när personen ändå är här.
– Vi har också gjort en enkätundersökning bland patienterna för att ta reda på vad dom tycker. Den visade även på hög nöjdhet och att patienterna tyckte det var skönt att de behövde göra färre besök, säger hon.
Hon säger att alla insatser som gjorts för att korta köerna bygger på att alla har varit engagerade och villiga att ställa upp. Under en period höll mottagningarna till exempel öppet på kvällar och helger.
– Jag är jättestolt över personalen, säger Ulrica Karlsson.