En del av Hörselskadades Riksförbund

Hörselvård

Regionen kräver åtgärder efter klagomål

Efter att Fritt val avskaffades inom hörselvården i Stockholm har det kommit många klagomål om sammanblandning mellan privat och offentlig vård. Region Stockholm har nu skickat ett brev till den största aktören, Audika, där man kritiserar informationen till patienterna.

Till brevet bifogas 37 berättelser med anmärkningar där personer anser sig ha fått ”bristfällig eller direkt vilseledande information” om vilka alternativ som finns och vad som ingår i det regionfinansierade uppdraget.
– Det är viktigt att information till och kommunikation med patienterna går rätt till, säger Åsa Sandgren-Åkerman, enhetschef Närsjukvård, Region Stockholm.
– Ingen ska behöva känna sig tvingad att köpa hörapparater, säger hon.

Agneta Österman Lindquist, ordförande i HRF:s distrikt Stockholm är nöjd med att regionen reagerar, men tycker inte att det räcker.

– Det har inte blivit som det var tänkt. Det handlar minst lika mycket om att sälja hörapparater nu som tidigare. Jag tycker också att regionen ger dubbla budskap till patienter och vårdgivare.
– Utgångspunkten är att hjälpmedel ska bekostas av regionen, ändå blir den första kontakten med den privata vården. Det är en jättestor skillnad mellan hörselvård och andra vårdområden.

Flera företag har hörselmottagningar i Region Stockholm och det finns rapporter om liknande erfarenheter på andra mottagningar, men det är än så länge bara Audika som har fått brev om rättelse från regionen. Audika är också den största hörselaktören i Stockholm.

Mahsa Pourheidari är vd för Audika. Hon säger att de tillsammans med regionen, patienter och HRF vill göra hörselvården bättre.
– Men då behöver återkoppling ske i ljuset av samarbete, dialog och vara konstruktivt. Är tonen i brevet rimlig när man fått 37 klagomål/brister på ett helt nytt system och där 24 000 personer besökt oss bara i år?
– Vilka konkreta insatser görs från regionen för att hantera och förebygga brister och klagomål? Det som inte framkommer i brevet är att vi redan under hösten 2024 haft en mycket tät dialog med regionen där vi har varit transparenta och fått den handlingsplan och de åtgärder vi infört godkända, säger hon.

Många uppger att de känner sig styrda mot det privata alternativet. Stämmer det?
– Det är djupt beklagligt att patienter inte alltid upplever sig ha fått all och full­ödig information om tillgängliga alternativ. Hur många handlar det om? Har de framfört klagomål till Audika och hur har de bemötts? För att på allvar komma tillrätta med eventuella brister och klagomål behöver vi konkret och tydlig feedback. Annars är risken att vi vidtar åtgärder som inte blir konstruktiva.
– Jag vill också passa på att redovisa vad vi faktiskt gör. Vi ser över och gör en konsekvensanalys vad gäller samtliga ärenden i enlighet med våra rutiner för att kontinuerligt kunna förbättra oss. Vi måste också följa det avtal vi har med regionen. Det innebär att vi i detalj har stämt av till exempel skyltning på kliniker, information på hemsida, skriftlig och muntlig information med mera. Vi har även två separata telefonnummer för privat respektive regionfinansierad vård.

Hur ser ni på att audionomer kan hamna i en situation där de samtidigt ska vara vårdgivare och försäljare?
– Den frågan ska egentligen adresseras till regionen som har infört systemet. Vi har gjort det vi kan genom att dela upp verksamheten i två områden, verksamhet på uppdrag av Region Stockholm och verksamhet som bedrivs helt privat.
– Vi har tre helt privata kliniker och 15 kliniker med både privat och regionfinansierad verksamhet. Uppdelningen syftar till att tydliggöra roller och undvika att audionomer uppfattas som att ”sitta på dubbla stolar”. Uppdelningen har förankrats hos regionens avtalsansvariga.
– På samtliga kliniker finns två separata informationsskyltar i väntrummen som beskriver respektive verksamhetsområde.

Hur många jobbar med regionens uppdrag jämfört med privat? Och hur stor andel provar ut ur regionens sortiment?
– På de 15 auktoriserade klinikerna arbetar 40 procent med regionuppdraget. De audionomerna arbetar enbart med utprovning av regionens apparater.
– Systemet började gälla 1 januari i år och vi har ännu inga siffror klara på hur många som provar ut regionens apparater.

Region Stockholm har sedan 1 september 2025 ett nytt upphandlat sortiment. En lista på de hörapparater som ingår i Region Stockholms sortiment finns på hjalpmedelsverksamheterna.se. Det enklaste sättet att hitta listan är att fritext-
söka på ”avtal”. Under ”Syn och hörsel” finns längst ned på sidan en länk till ”Avtal hörapparater”.

Två exempel från regionens brev

”Bokade nytt hörseltest på telefon för nya hörapparater. Fick ingen information på telefon om det var någon uppdelning region/privat. Den audionomen patienten träffade jobbar inte med upphandlade hörapparater. Behöver betala 10 000 – 30 000 kronor för nya hörapparater.”

”Personen var på behovsbedöming. Fick information om att den billigaste hörapparaten kostar 10 000 kr. Ringde innan återbesöket idag eftersom hen har blivit tipsad om att man kan få hörapparater för 600 kr.
Personen ringde upp igen efter besöket. Hade fått besked om att audionomen endast jobbar privat. För att gå till en audionom som jobbar med regionens avtal behövdes en ny tid.”

Text: Stefan Andersson Foto: Mostphotos