
Möjligheterna till textbaserad kommunikation med 1177 har ökat, men i många regioner är utbudet fortfarande begränsat.
För cirka fem år sedan skrev Auris om att det i de flesta regioner enbart gick att nå 1177 via telefon. HRF-medlemmen Birgitta Tell var en av dem som drabbades när hon under pandemin tvingades kommunicera i telefon trots svårigheter att höra.
– Vi behöver tillgängliga, textbaserade, kontaktvägar till 1177, konstaterade HRF:s dåvarande förbundsordförande Mattias Lundekvam.
HRF skrev också en debattartikel i Dagens Medicin.
De senaste åren har situationen förbättrats, men det är fortfarande långt kvar till att vara samma möjligheter som via telefon.
1177 drivs av Inera som ägs av Sveriges kommuner och regioner, SKR.
– För cirka två år sedan möjliggjorde vi för alla regioner att köpa tjänsten 1177 direkt som Inera har upphandlat. Det är idag elva regioner som använder 1177 direkt via Inera som en digital väg in till vården med möjlighet till chat, säger Ida Kedling på Inera.
– Det finns även likvärdiga tjänster i andra regioner. Blekinge är den enda region som inte har någon digital tjänst, sedan har Östergötland och Värmland valt att tillfälligt ta en paus.
Det skiljer dock en hel del när det gäller öppettider för 1177 direkt. De flesta har öppet dagtid på vardagar, några håller öppet till klockan 21 och några har öppet även på helgerna.

Gävleborg tycks vara den enda region som har öppet dygnet runt alla dagar även för chat. Tjänsten Min vård i Gävleborg är inte en del av 1177 direkt, men bygger på samma grundplattform.
– Regionerna bestämmer själva över hur och när tjänsten ska vara bemannad samt vilka vårdenheter som ska vara mottagare av ärendena, säger Ida Kedling.
– I vissa fall är det sjuksköterskor som även arbetar i telefontjänsten 1177, i andra fall är det personal som enbart arbetar i den digitala tjänsten. Vissa regioner har valt att lägga ansvaret för hanteringen på vårdcentraler/hälsocentraler.
1177 direkt och telefontjänsten är inte nationellt bemannade utan varje region sköter bemanningen var för sig.
– Men ibland samverkar de och tar hand om samtal för varandra, säger Ida Kedling.
Målet med 1177 direkt var att precis som på telefon erbjuda tillgänglighet dygnet runt.
– Men utmaningar kring teknik, bemanning och organisation inom regionerna har dock gjort att målet ännu inte är uppfyllt, säger Ida Kedling.
Det är inte bara hörselskadade som använder den digitala tjänsten.
– Många tycker det är bekvämt och det är populärt i alla åldersgrupper, säger Ida Kedling.
För hörselskadade som ringer via telefon finns också möjlighet att ringa via till exempel Texttelefoni.se eller Bildtelefoni.se.
Jämtland Härjedalen har en textbaserad kommunikation som inte går via Inera, men ändå kallas 1177 direkt.
– Den är tillgänglig 8–16 på vardagar, men dygnet runt har vi det som kallas alternativ telefoni där man kan använda olika sorters hjälpmedel för att kontakta vår telefonitjänst, berättar Birgitta Hemmingsson, telefonsjuksköterska och verksamhetsutvecklare för 1177 direkt i Jämtland Härjedalen.
Enligt Region Stockholm har de ingen chat motsvarande 1177 direkt, däremot finns tjänsten Fråga sjuksköterskan, en webbfrågefunktion som är öppen dygnet runt.
Västra Götaland har appen Närhälsan Online. Där finns möjligheter att skicka ett meddelande direkt till en mottagning. Mer information och öppettider finns på Närhälsans webbsida, berättar Per Jacobsson, regional samordnare – digitala vårdmöten.