En del av Hörselskadades Riksförbund

Hörselvård Nummer 5 • 2024

HRF om kötiderna: "Läget är katastrofalt"

Väntetiden för att prova ut hörapparater kan vara upp till tre år. I mer än hälften av landets regioner kan hörselskadade tvingas vänta i över ett år. Det visar en kartläggning av HRF.
– Läget är katastrofalt. Hörselvårdens kris idag kommer att märkas i demensvården imorgon, säger Ulf Olsson, HRF:s förbundsordförande.

Väntetid i månader för hörapparater

  • Blekinge 2
  • Dalarna 10–14*
  • Gotland 19
  • Gävleborg 15***
  • Halland 2
  • Jämt./Härj. 15
  • Jönköping 13
  • Kalmar 13***
  • Kronoberg 11***
  • Norrbotten 3–35
  • Skåne 0–2
  • Stockholm 0–2
  • Sörmland 8
  • Uppsala 12***
  • Värmland 11–17
  • Västmanland 3
  • Västra Götaland 3–6
  • Västerbotten 14
  • Västernorrland över 12**
  • Örebro 7
  • Östergötland 18–19*

Enligt HRF:s enkät till landets regioner i oktober.

* Tiderna har lämnats vid möte med HRF Östergötland. (vissa mottagningar 6 månader.)
** Bygger på uppgifter från HRF Västernorrland.
*** Vissa mottagningar har väntetid på cirka 6 månader.

Längst är kötiden i Norrbotten där den kan vara upp till tre år.
I Östergötland, Värmland, Gävleborg, Jämtland-Härjedalen och på Gotland är det 15–19 månaders väntetid och bara fem regioner klarar att erbjuda hörselvård inom vårdgarantins tre månader (se tabell här intill).
– Så här kan det inte fortsätta. Nu måste regionerna agera för att förhindra att det utvecklar sig till en folkhälsokris, säger Ulf Olsson.
– Varje krona som satsas på hörselvården idag bidrar till att förhindra stora kostnader för sjukskrivningar och demensvård imorgon.

HRF:s pressmeddelande om kötiderna gick ut under Hörselveckan och fick stor uppmärksamhet i media.
Kenneth Willman i Borlänge har väntat i ett år. Nyligen fick han veta att han kan få hjälp först i april nästa år.
– Då tänkte jag. ”Å Herregud, 1,5 år rakt av!”, sa han i en intervju med SVT:s Rapport.
Han konstaterar att han redan har börjat dra sig undan från andra eftersom han inte vill utsätta sig för att inte höra vad som sägs.

Vårdgaranti

  • Den som bedömts behöva hörselvård/annan specialiserad vård ska få tid för behandling inom 90 dagar.
  • Regleras i Hälso- och sjukvårdslagen (2017:30) samt i patientlagen (2014:821).
  • När besök inte kan ske enligt garantitiderna och patienten hänvisas till annan vårdgivare ska detta ske utan extra kostnad för patienten.

Väntetiderna i Dalarna beror enligt Linus Nielsen, tillförordnad förvaltningschef för regionens hjälpmedelscenter, på att antalet remisser har ökat oväntat mycket.
– Vi har inte varit beredda på det, säger han till Rapport och berättar att regionen analyserar situationen och arbetar med olika åtgärder för att korta väntetiderna.

Ulf Olsson, HRF:s förbundsordförande, är djupt oroad över konsekvenserna av de långa köerna till hörselvård.
– Vi möter förtvivlade yrkesverksamma som tvingas sjukskriva sig och pensionärer som bilr isolerade från social kontakt. Att behöva klara sig utan fungerande kommunikation i månader och år – det är helt enkelt fruktansvärt. Det innebär dessutom en allvarlig hälsorisk, säger han.
Orsaken till köerna är enligt HRF i huvudsak att hörselvården är underbemannad i många regioner samtidigt som att allt fler söker hjälp.

Enligt den lagstadgade nationella vårdgarantin är regionerna skyldiga att erbjuda tid för behandling inom 90 dagar, något som alltså bara fem regioner klarar.
När väntetiden är längre har patienter möjlighet att använda vårdgarantin för att få vård i någon annan region.
Den som ska använda vårdgarantin kan inte själv välja mottagning och det kan finnas skillnader mellan regionerna i hur reglerna tillämpas, så det är viktigt att först ta kontakt med vårdgivaren i sin region och fråga vad som gäller där.

Kenneth Willman. Foto: Privat

När Auris kontaktar Kenneth Willman berättar han att tyckte att intervjun gick bra, men att han undrade om den skulle få något genomslag i den tuffa mediekonkurrensen.
– Döm om min förvåning när det började rasa in sms från hela Sverige. Genomslaget blev enormt! Det verkar som om varenda människa har sett inslaget på Rapport.
– Jag är överraskad och lite generad över uppmärksamheten men samtidigt stolt över att ha fått medverka i något som som förhoppningsvis bidrar till ökad medvetenhet om hörselns stora betydelse för den enskilde individen och faktiskt också för folkhälsan.

Text: Stefan Andersson Foto: Mostphotos