En del av Hörselskadades Riksförbund

Okategoriserade Nummer 2 • 2021

- Det blir mycket gissningar och kroppsspråk

Anette Andersson jobbar på ett bageri och hon är en av alla som varje dag påverkas av det ökande användandet av munskydd.

Kunder som använder munskydd och avskärmande plexiglas gör att Anette Andersson får det tufft på jobbet.

Anette Andersson, 50, i Rönninge utanför Södertälje, har en medfödd grav hörselnedsättning. Hon använder hörapparater och behöver avläsa för att uppfatta. Det senaste årets förändringar på grund av coronapandemin gör att jobbet blir tufft för henne.

I en undersökning som Hörselskadades Riksförbund lät genomföra i fjol framkom att varannan medlem med hörselnedsättning tycker att det har blivit svårare att uppfatta vad som sägs, på grund av plexiglas, munskydd och avstånd. Ju större hörselnedsättning, desto fler har upplevt svårigheter.

Anette intygar att det är så.

– Det blir missförstånd och jag behöver fråga om. Det tar mycket energi och jag får ont i kroppen av att behöva spänna mig för att höra. Framför allt axlar och skuldror blir stela och ömma, berättar hon.

– Min hörsel är ju väldigt dålig egentligen, jag kanske hör 20 procent av samtalet och avläser 80 procent, men jag har lärt mig att hantera det. Många kunder är stammisar och vet att jag har nedsatt hörsel.

Hur löser du kommunikationen?

– Jag får gissa en hel del, det blir mycket kroppsspråk, peka och visa med fingrarna. Jag ställer följdfrågor och upprepar det kunden sagt för att kolla att jag hört rätt. Man får använda en del trix, säger hon.

En svårighet är ord som låter ungefär likadant. Som ”latte” och ”kaffe”.

– Om en kund kommer in och beställer en latte så frågar jag om det var bryggkaffe eller kaffe latte, för att vara säker.

Råd vid användande av munskydd

  • Ha tålamod. Upprepningar och omsägningar tar tid.
  • Var tydlig. Undvik långa meningar, onödiga utläggningar och krångliga ord.
  • Använd kroppsspråk. Visa med gester och händer, peka och nicka/skaka på huvudet.
  • Var fokuserad. Håll blicken på den du talar med.
  • Undvik buller. Byt till annan plats om det är ljud som stör runt omkring.
  • Ta hjälp. En anhörig eller vän kan hjälpa till att uppfatta.
  • Boka skrivtolk. För till exempel läkarbesök och andra möten.
  • Se även: horsellinjen.se/munskydd

Kunder som i snabbt tempo rabblar upp en lång beställning är också svåra att uppfatta. Då behöver Anette stoppa tempot. Det brukar gå bra, men visst händer det att någon kund blir irriterad.

– När det kommer in någon som har väldigt bråttom till bussen och jag måste fråga om så kan det vara så att bussen hinner gå. Nu med munskydden så måste saker få ta lite längre tid.

Det kan också vara knepigt när en kund ställer många frågor om innehållet i ett bakverk eller vill beställa något utöver det vanliga sortimentet. Kunder som är känsliga för något födoämne, går på diet, är allergiska eller liknande.

Plexiglaset som satts upp vid kassan har också en ljuddämpande effekt.

– Min kollega som hör bra säger att hon också har svårt att uppfatta kunderna.

Svårigheterna att höra tar på krafterna och Anette gör så gott hon kan för att återhämta sig och må bra.

Eftersom hon jobbar morgnar, hon är på plats 5.30 för att öppna klockan 6, så slutar hon strax efter lunch och kan vara ute på promenader med hunden på eftermiddagarna. Hon försöker styrketräna för att motverka stelheten i axlar och skuldror och så tar hon en kort tupplur på fredagseftermiddagarna för att orka vara social med familjen på helgerna.

Trots svårigheterna trivs Anette bra med jobbet och uppskattar kontakten med kunderna. Men hon längtar efter att vardagen ska bli lite mer som vanligt, utan restriktioner.

– Med åren har jag blivit bättre på att tolka kroppens signaler och försöker bromsa i tid.

Fotnot: Undersökningen genomfördes av Novus Opinion som en webbenkät bland ungefär 2 500 hörselskadade HRF-
medlemmar.

 

 

Text: Ulrika Nilsson Foto: Fredrik Persson