Professor dömer ut öronolja

Under hösten har flera tidningar publicerat en annons för ”öronolja”. Den påstås ge hörseln tillbaka på 27 dagar.

– Kvacksalveri, konstaterar Helge Rask-Andersen, seniorprofessor vid Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Publicerad i Nummer 6 · 2018

Annonsen är snarlik en vanlig tidningsartikel och innehåller en mängd grundlösa påståenden i stil med: ”Enligt forskarna är det möjligt med fullständig regeneration av hörsel redan efter ungefär fyra veckor”.

De så kallade specialisterna från ett tyskt forskningscentrum sägs ha upptäckt en formel som ska återställa hörseln med ”nästan 98 procentig effektivitet”. Det nämns dock inte vilket forskningscentrum. Det enda namn som nämns är en påstådd professor med ett tyskklingande namn. En liknande annons finns även i en slovensk tidning. I den annonsen beskriver Maria, 71, från Velenje de positiva effekterna av oljan.

I den svenska annonsen finns en bild på samma kvinna, men då heter hon Margareta, 71, från Uppsala. Helge Rask-Andersen, professor i experimentell otologi vid Uppsala Akademiska sjukhus, har fått flera utmärkelser för sin forskning, bland annat HRF:s Stora Hörselpriset 2012. Han har arbetat med hörselforskning sedan början av 1970-talet och har kontakter med hörselforskare över hela världen.  

Den professor som påstås ha uppfunnit oljan har Helge Rask-Andersen aldrig hört talas om och han tvekar inte att fullständigt döma ut oljan.  Helge Rask-AndersenHelge Rask-Andersen

– Det är förskräckligt kvacksalveri. Helt oseriöst, de är ute efter att tjäna pengar, säger han. Många medlemmar har hört av sig till HRF och reagerat på annonsen. 

HRF har uppmärksammat Konsumentverket på annonsen genom att ta upp den till diskussion i Konsumentverkets funktionshinderråd. HRF:s förbundskansli har också tagit kontakt med ansvarig utgivare och annonschef på Aller Media vars tidningar har publicerat annonsen.

Dessa har beklagat publiceringen och lovat stoppa framtida införanden i koncernens tidningar samt att se över sina rutiner för att undvika att liknande annonser publiceras i framtiden. Konsumentverket har ännu inte beslutat om några åtgärder.

– Våra jurister tittar på ärendet, säger Henrik Axelsson, presskontakt på Konsumentverket. 

Annonser

view counter