Risk att missa trafikinformation

Ska du ut och resa i sommar? Tänk då på att meddelanden, utrop och utrymningslarm inte alltid är anpassade för resenärer med nedsatt hörsel.

Var är alla andra? På flygplatser är det smart att ofta titta på informationstavlorna för att se om det blivit några ändringar för flighten.
Mostphotos

Så får du bättre reskoll

Appar och hemsidor för de olika tågbolagen.

App som ska ge överblick över resan och hjälpa till med planering: resledaren.se

Trafikläget för tåg, färjor och på vägarna: trafikinfo.trafikverket.se

Trafikverkets app: Live trafik.

Flygets avgångar och ankomster finns på swedavia.se.

Publicerad i Nummer 4 · 2017

Du står på perrongen och tittar på klockan. Ditt tåg, som skulle ha gått precis nu, syns inte till. Du står kvar en stund och går sedan in i stationshuset. Där får du veta att tåget gått i tid, men från ett annat spår. Meddelande om ändringen hade ropats ut i högtalarna. Det ständiga skrällandet från högtalarna har du märkt, men inte vad som sägs. Så spårbytet har du följaktligen inte uppfattat.
Ovanstående skulle kunna vara en scen i en pjäs om en hörselskadad person, och pjäsen är baserad på verkligheten. Att resa kan nämligen vara komplicerat om man har nedsatt hörsel.

När det gäller tågresor, som i exemplet, beror det delvis på att ansvaret är uppdelat på olika aktörer, trafikbolagen som kör tågen, Jernhusen som ansvarar för fastigheterna, samt Trafikverket som är den myndighet som ansvarar för att tågtrafiken fungerar.
Hörslingor, brand- och utrymningslarm är Jernhusens ansvar, högtalare och plattformsskärmar har Trafikverket ansvar för och informationen som ges på tågen är det respektive bolag som har hand om.

Utrop i högtalare är fortfarande det som i första hand används när information ska ut snabbt. Ljudet i högtalarna har brister, det är man sedan länge medveten om på Trafikverket. Det jobbas med att förbättra kvaliteten (taltydligheten) men det finns inget datum för när det ska vara klart.

På en tågstation behöver det bara finnas ljudlarm.

Att kunna uppfatta larm är betydelsefullt för säkerheten. Men inte ens på Stockholms centralstation, en av Sveriges största reseknutpunkter, finns visuella utrymningslarm. Enligt gällande byggregler är det bara publika lokaler, där personer med hörselnedsättning kan vistas ensamma, som måste kompletteras med anpassat larm. På en tågstation, där det även finns andra personer i lokalerna, räcker det med akustiska larm (ljudlarm).

Textinformation om utrymningslarm ges inte heller på tavlorna på Stockholms centralstation. Däremot en trappa ner, i gången till tunnelbanan, finns displayer som kan visa textmeddelanden om utrymning.

Sajten dinstation.se ska ge information om tillgängligheten på landets alla tågstationer. Där finns dock ingen information om hörslingor och visuella larm.

En Prator har hörslinga med räckvidd på cirka en meter.

Okänt för många är nog att det finns så kallade Prator på 25 tågstationer i landet. Pratorna är ett projekt som Trafikverket genomfört tillsammans med designhögskolan i Umeå och leverantören Swarco i Göteborg.

Pratorn på Göteborgs centralstation.Pratorn på Göteborgs centralstation.En Prator läser upp information om tågtider och förseningar. Den har också en skärm där informationen kan läsas och det går att koppla in egna hörlurar för bättre hörbarhet. En Prator har dessutom hörslinga med räckvidd på cirka en meter.

Medlemmar i Hörselskadades Förening i Göteborg har testat Pratorn på Centralstationen och ger den väl godkänt. Hörslingan fungerar utmärkt, meddelar de.
Det gäller bara att hitta Pratorn, den står nämligen lite avsides. Efter en del sökande lyckades HRF-medlemmarna hitta den gula apparaten innanför in-/utgången till spår 12 och 13.

(Här finns en Prator:  Umeå, Örnsköldsvik, Sundsvall, Gävle, Borlänge, Falun, Hallsberg, Katrineholm, Nyköping, Eskilstuna, Norrköping, Skövde, Falköping, Göteborg, Herrljunga, Alingsås, Varberg, Åmotfors, Trollhättan, Vänersborg, Tannefors, Hässleholm, Lund, Kristianstad, Malmö.)

Ledsagning på tågstationer erbjuds personer med funktionsnedsättning. Den som behöver ledsagning måste boka det på telefon eller i samband med biljettköp på stationen. Bokning via webben eller med sms är ej möjligt.
Torbjörn Svensson, som är dövblind och arbetar med projekt i hela landet, har dåliga erfarenheter av stationsledsagning. För att kunna boka så måste han be någon annan ringa.

Han är också missnöjd med kvaliteten.
– Ledsagarna har aldrig någon kompetens om dövblindhet och på många ställen så hyrs taxichaufförer in för ledsagningen på stationerna. Helt galet!
– Och om det blir problem under själva resan, så att tåget inte kan köra vidare utan blir stående på en station, så finns det aldrig någon ledsagare som kan hjälpa mig till ersättningsbuss och så vidare, skriver Torbjörn i ett mejl.

Swedavia är ett statligt bolag som har ansvar för nio flygplatser i Sverige. På flygplatserna finns ofta gott om informationstavlor och tv-skärmar, men ändringar som sker kan ändå vara lätta att missa om man inte hör utrop i högtalarna. Att kolla ofta på skärmarna är därför smart. Utrop som görs i gaten visas sällan på skärmarna.

Information om ändringar ges i högtalare.Information om ändringar ges i högtalare.I höstas skrev HRF:s förbundsordförande Mattias Lundekvam i Auris ledare om sina upplevelser av en flygresa. Han skulle flyga till Östersund för att besöka distriktet Jämtland-Härjedalen, men hamnade i Sundsvall utan att ha nåtts av information om flightens ändrade destination. Omdirigeringen, som visade sig bero på dimma, hade meddelats i planets högtalare. Väl nere på marken vände sig Mattias till informationsdisken för att få veta vad han skulle göra. Då fick han ett telefonnummer att ringa. 

För dig som färdas på vatten

Destination Gotland:
Säkerhetsgenomgång. Film med animeringar. Teckenspråkstolkad.
Larm. Ljusslingor tänds längs golven för att visa vägen ut. I terminalen larm med ljud och blinkljus.
Hörslinga. För informationen ombord. Utrop ombord endast högtalare. I terminalen text på skärmar om avgångstid, bagage, påstigning och trafikstörningar.

Viking Line.
Utrop. Ombord endast högtalare. I terminalerna även text på skärmar. (Undantag terminalen i Kapellskär.)
Larm. Endast ljud. I handikapphytterna på Gabriella och Viking Grace även blinkande larm. Hörslinga. Både i terminalerna och ombord 

Stena Line:
Utrop. Endast i högtalare.
Säkerhetsgenomgång. Film där skådespelare visar vad man ska göra.
Larm. Endast ljudsignal.

 

 

Annonser

view counter