25 oktober 2012

Uppror mot starkt reklamljud

Efter en anstormning av klagomål från tittare som regarerar på den höga volymen i TV4:s reklam lovar nu kanalen att vidta åtgärder mot problemet.

Det var i söndags som en tittare skrev ett ilsket inlägg på kanalens Facebook-sida. Snart hade 60 000 engagerat sig i diskussionstråden som uppstod.

Stora ljudskillnader mellan program och reklam är ett av de vanligaste klagomålen från tittarna, säger TV4:s publikombudsman, Camilla Filipsson.

Även HRF får ta emot en hel del synpunkter från medlemmar som plågas av den höga volymen i reklamen eftersom effekten blir ännu mer påtaglig om man använder hörselhjälpmedel till tv:n, är ljudkänslig eller har tinnitus. 

Enligt TV4 beror den höga ljudnivån i reklamen ett byte av sändningsteknik i maj. Kanalen lovar nu att försöka lösa problemet inom två veckor.

Vi får se (höra) om det lyckas.

Läs kanalens förklaring på ljudskillnaderna här.

/Ulrika

Annonser

view counter