Barn lär sig simma på sina egna villkor

Simlabbet på Navet i Umeå är en simskola för barn med hörselnedsättning och dövhet. Nu vill man sprida verksamheten till fler i Sverige, bland annat på ett läger som ordnas av HRF i sommar. 

Fanny Lindblom lär ut. Ishockeylegendaren Peter Forsberg, med ryggen mot kameran, var på plats för en filminspelning till ATG Drömfond.
Malin Grönborg
Främst är simkurserna till för barn med hörselnedsättning, men även deras syskon får vara med.
Malin Grönborg

Det här är Simlabbet

  • Simlabbet är ett samarbetsprojekt mellan HRF Umeå, badet Navet i Umeå kommun och Girls in Sport – en förening som vill förändra samhället med sport.
  • Vinnova och ATG Drömfond stöttar projektet där nya simlärare utbildas.
  • Den som vill anmäla sitt intresse för att bli simlärare med fokus på döva och barn med hörselnedsättning kan läsa mer på: www.girlsinsport.se/simlabbet eller mejla anna-karin@girlsinsport.se
Publicerad i Nummer 2 · 2019

Anna-Karin Waenerlund är projektledare för Simlabbet.
– Det har visat sig vara svårt att starta nya verksamheter på nya orter, på det här sättet vill vi nå ut till fler och kan kanske också lyckas rekrytera nya simlärare, säger hon.

Hur ska ett barn med hörselnedsättning lära sig simma i en simgrupp för hörande? Ska en förälder vara med i bassängen? Ska tolk anlitas? Ska det köpas in skydd till CI? Ja, frågorna är många.

Simlabbet vill göra det möjligt för föräldrar till barn med hörselnedsättning att inte behöva tänka på sådant.
– Det ska kunna gå att bara lämna barnet vid bassängen som föräldrar till hörande barn oftast kan göra, säger Anna-Karin Waenerlund.

Inspiration att starta Simlabbet fick hon genom sin dotter som har en hörselnedsättning.
I simskolan i Umeå har man teckenspråks­kompetens, en hörande person, en som stödtecknar, och man använder både talat språk och bildstöd.
– Vår tanke är att det ska vara full delaktighet, tillgänglighet och kommunikation. Alla ska kunna förstå vad som händer, säger Anna-Karin.

Platserna i simskolan erbjuds i första hand barn med hörselnedsättning, men man har också tagit in syskon till barn med hörselnedsättning för att skapa grupper med lagom många barn och på lagom kunskapsnivå.
– De som kommit till gruppen har ofta varit barn som går i hörselförskola eller hörselskola.
Ett mål har varit att sprida denna idé till resten av Sverige genom att utbilda nya lärare. Men det har inte gått så lätt som man hoppats.

Det har visat sig vara svårt att hitta rätt personer att utbilda, eftersom de ska vara intresserade av barn, ha teckenspråkskompetens, bo där det finns behov och även hitta rätt samarbetspartners.
– Många har varit intresserade, men när det blir dags för en kurs, eller praktik så faller de bort.
– Vi har en ny person som vill utbilda sig, men vi kan inte veta säkert att det blir av förrän det är klart, säger Anna-Karin Waenerlund.

Just nu jobbar man med att ta fram nytt bildstöd för simundervisning som kan vara till hjälp.
Anna-Karin Waenerlund hoppas att sommarens HRF-läger vecka 26 (se annons här intill och notis på sidan 39, reds. anm.) ska bli en möjlighet att sprida Simlabbets idéer. 
– Lägret ska vara i Umeå och då tänker vi att de som vill, oavsett var de bor i Sverige, ska kunna gå i simskolan som vi ordnar här. Sedan hoppas vi att det ska finnas föräldrar i gruppen som känner sig taggade att ta med konceptet hem, säger hon. 

Anna-Karin Waenerlund är fil. dr. i folkhälsovetenskap och har även gått en utbildning hos Svenska Livräddningssällskapet.Anna-Karin Waenerlund är fil. dr. i folkhälsovetenskap och har även gått en utbildning hos Svenska Livräddningssällskapet.

Annonser

view counter